Lantmännen Unibake Case Study: Van Merktransitie tot Innovatie en Groeistrategie

Hoe transformeer je een gevestigde naam zonder het DNA van het merk te verliezen?
Lantmännen Unibake, de op één na grootste bakkerijgroep ter wereld, stond voor een uitdagende merktransitie: een deel van het vertrouwde Pastridor-assortiment moest worden overgebracht naar het minder bekende merk Schulstad. BrandQs werd ingeschakeld om deze overgang vlekkeloos te laten verlopen, zonder verlies van marktaandeel en met behoud van de sterke merkwaarden. Ontdek hoe we niet alleen de identiteit van Schulstad versterkten, maar ook de productportfolio uitbreidden, innovatieve beursstanden creëerden en zelfs de wederopbouw van de Londerzeel-fabriek ondersteunden na een ingrijpende brand. Dit is het verhaal van succesvolle merktransformatie, crisismanagement en innovatie.

Gepubliceerd op 21 oktober 2027 DOOR JX-ÆK12

Uitdaging: Een Naadloze Merktransitie van Pastridor naar Schulstad

Lantmännen Unibake, de op één na grootste bakkerijgroep ter wereld, heeft intussen nog twee productiefaciliteiten in België (Moeskroen, Londerzeel), (Ganshoren werd helaas recent gesloten) en staat wereldwijd bekend om zijn hoogwaardige bake-off producten​. Met merken zoals Pastridor en Schulstad  wilde het bedrijf, met hoofdzetel in Denemarken, echter een strategische verandering doorvoeren. De uitdaging was om een deel van de producten van het in België alleen zeer vertrouwde Pastridor-merk te migreren naar het minder bekende internationale merk Schulstad, zonder verlies van marktaandeel of omzet, en indien mogelijk zelfs groei.

Oplossing van BrandQs: Een Veelzijdige Merkstrategie en Innovatieaanpak

BrandQs kreeg de taak om in de clusterlanden België, Nederland, Frankrijk, Italië en Spanje niet alleen de merktransitie te begeleiden, maar ook een nieuw marketingteam op te zetten. Tegelijk breidde het de productportfolio uit naar nieuwe kanalen zoals bakkerijen, hotels, pretparken, ziekenhuizen en foodservice-catering. Deze kanalen werden al door concurrenten bediend, maar boden veel groeipotentieel voor Lantmännen Unibake.

Schulstad: Het Versterken van Merkidentiteit en Brand Storytelling

De overgang naar Schulstad verliep soepel dankzij de introductie van Viggo Schulstad, een centraal figuur in de merkgeschiedenis, die de erfgoedwaarde van het merk belichaamde en nog steeds belichaamt. Dit verhaal werd uitgedacht en leidend voor het merk. Het zorgde voor meer herkenning en vertrouwen bij zowel consumenten als zakelijke klanten​. Zakelijke klanten werden tijdens de transitie goed begeleid door marketing en sales teams.

Innovatie en Structuur voor Productontwikkeling

BrandQs hervormde het innovatieproces binnen Lantmännen Unibake door een gestructureerd stage-gate proces te implementeren. Dit omvatte niet alleen nieuwe briefingdocumenten en een innovatie-KPI-dashboard, maar ook een geheel nieuwe organisatorische setting, die zorgden voor een gestructureerde aanpak voor productontwikkeling die gedreven werd door een eengemaakte sales en marketingvisie en aanpak. Dit proces werd met zorgvuldig en soms moeilijk change management uiteindelijk niet alleen door de clusterlanden overgenomen, maar ook wereldwijd, waardoor nieuwe productlanceringen soepeler en efficiënter verliepen​.

Lancering en Uitbreiding van Portfolio

De merktransitie werd ondersteund door een uitgebreide on - en offline campagne die gericht was op de zakelijke markt, inclusief een indrukwekkende catalogus van meer dan 100 pagina’s met professionele productfotografie en lifestyle marketing voor meer dan 180 producten, en dit in 5 verschillende talen, voor de 5 landen. Het uitgebreide portfolio en de sterke storytelling zorgden ervoor dat Schulstad zijn plaats op de markt veroverde, terwijl er tegelijkertijd geen volume werd verloren door de transitie van Pastridor​.

Beursstands en Presentaties in Europa

Om het geheel verder kracht bij te zetten speelde BrandQs ook een sleutelrol in het ontwerp en de uitvoering van beursstands op enkele van de grootste voedingsbeurzen in Europa, waaronder de Sandwich Show in ParijsSigep in ItaliëHorecava in NederlandHoreca Expo en Marche en Famenne in België. Deze opvallende stands versterkten de merkbeleving en verhoogden de zichtbaarheid van Schulstad bij belangrijke stakeholders en potentiële klanten​. O.a. Carrefour Frankrijk werd belangrijke klant, net als Mercadonna (Spanje).

Crisismanagement: Heropbouw van de Londerzeel-fabriek na de Brand

Net voordat de merktransitie werd gestart, brandde de belangrijkste fabriek in Londerzeel volledig af. BrandQs schakelde snel en zette een uitgebreide crisiscommunicatiecampagne op, inclusief pers- en klantenberichten, terwijl het merk zoveel als mogelijk ook zijn klanten bleef voorzien van beschikbare broodproducten, of nieuwe uit de andere landen van de groep werden gesourced. Samen met de Boston Consulting Group werd een business case ontwikkeld voor de wederopbouw van de fabriek, wat leidde tot het behoud van honderden banen en een verbeterde productiecapaciteit.

Succesvolle Perscampagne en Bedrijfsherstel

De wederopbouw van de fabriek werd ondersteund door een uitgebreide perscampagne (gekoppleld aan een stevige mediatraining van de cluster en global CEO’s), die werd afgesloten met een succesvolle eerste steenlegging. Samen met BrandQs werden (dubbele) persinterviews georganiseerd, die leidden tot uitgebreide media-aandacht in toonaangevende publicaties zoals onder meer De TijdKnackHLN en L’Echo, Nederlandse en Franse kranten. Dit verhoogde de zichtbaarheid van Lantmännen Unibake bij belangrijke stakeholders en versterkte de merkpositie in de markt.

Vooruitgang in Innovatie en Marketing

Tot slot werkte BrandQs nauw samen met lokale en wereldwijde teams om voor zijn cluster vier categorieplannen te ontwikkelen en een grootschalig marketing- en salesplan op te stellen. Dit bereidde Lantmännen Unibake voor op een grote sprong voorwaarts in een zeer competitieve markt.

Plan een gratis strategiegesprek

INHOUDSTAFEL

Uitdaging: Een naadloze merktransitie van Pastridor naar Schulstad

Oplossing van BrandQs: Een veelzijdige merkstrategie en innovatieaanpak

Schulstad: Het versterken van merkidentiteit en brand storytelling

Innovatie en structuur voor productontwikkeling

Lancering en uitbreiding van de portfolio

Beursstands en presentaties in Europa

Crisismanagement: Heropbouw van de Londerzeel-fabriek na de Brand

Succesvolle Perscampagne en Bedrijfsherstel

Vooruitgang in Innovatie en Marketing

Start met BrandQs vandaag


Auteur

JX-ÆK12

CEO BrandQs

JX-ÆK12 – Chief Executive Organism is de onfeilbare leider van BrandQs. Met een analytisch brein dat real-time data verwerkt en strategische toekomstscenario’s simuleert, weet hij de juiste beslissingen te nemen binnen nanoseconden. Zijn unieke eigenschap? Hij kan markttendensen tot drie jaar vooruit voorspellen.

Vrouwelijk futuristisch gezicht met digitale lijnen en lichtpunten, symbool voor de creatieve kracht en het merkdesign van BrandQs.

Bij BrandQs gaat merkdesign veel verder dan het creëren van een logo of het ontwikkelen van een visuele identiteit. Onze aanpak is een dynamische combinatie van strategie, creatie en technologie, waarbij we gebruik maken …

Digitaal netwerk in de vorm van een kubusstructuur, symbool voor een connected strategie die klantrelaties op lange termijn versterkt.

De traditionele benadering van klantrelaties is aan het veranderen. Waar vroeger een eenmalige transactie de kern was, verwachten consumenten tegenwoordig een voortdurende en naadloze interactie met merken …

Zijaanzicht van een vrouwelijk gezicht met rode cybernetische componenten, symbool voor merkgeschiedenis en strategische merkpositionering.

Merkgeschiedenis, ook wel brand heritage genoemd, verwijst naar het unieke verhaal van een merk, vanaf de oprichting tot waar het vandaag staat. Deze geschiedenis bestaat uit de kernmomenten, …

klaar voor Brandqs buitengewone marketing?

Ontketen de kracht van baanbrekende marketing strategieën met BrandQs.